8. Brutális Netflix függőségben a világ

A The Verge egyik 2024-es cikke megmutatja, hogy brutális Netflix függőség alakult ki a világban a pandémia alatt. A cikk szerint 2024 3. negyedévében átlagosan 2 órát töltött egy előfizető naponta Netflix nézegetéssel. (És ez csak a Netflix…) Ez azt jelenti, ha végigszámoljuk a dolgot, és egy hosszabb időszakra levetítjük, akkor (ha valaki 14 évesen kezdi el, és tegyük fel 70 éves koráig tartja ezt az átlagot) akkor ezalatt az illető több, mint 4.5 évet tölt az életéből csak Netflix nézésével. A többi streaming platformmal töltött idő ebben nincs benne, így ez az adat még ijesztőbb lehet a valóságban.

Természetesen nem azt akarom mondani, hogy a fenti statisztika miatt most azonnal mondd le a Netflix előfizetésedet, és pincéből hozd fel a régi DVD vagy VHS lejátszódat, és azokat nézd, mert hát a Netflix nézésével sok idő elmegy. A hangsúly itt is a függőség kialakulásán van. Ebben a bejegyzésben írtam a telefon függőségről, hogy a közösségi médiumoktól való függőségünk tulajdonképpen a tech cégek jól felépített csapdája, hogy (ősi ösztöneinket kihasználva) újra és újra posztolnunk kell valamit, illetve lájkokat számolgatunk. Ha azt gondolod, hogy a streaming platformok máshogy működnek, akkor el kell keserítselek:

A Netflix pontosan ugyanúgy a figyelmedre pályázik! Az előfizetési díjon túl a figyelmeddel is fizetsz nekik.

Hogyan? Sorolom:

1. A megnézett tartalom után (annak ellenére, hogy direkt reklámok nincsenek a Netflixen, de termékelhelyezés igen) veszel meg olyan kütyüt/ruhát/szolgáltatást, amit egy sorozatban/filmben láttál. (Jó, ezt ne írjuk egy az egyben a Netflix rovására, ezt más videós tartalom szolgáltatók vagy TV csatornák is csinálták/csinálják. De mivel ezt a platformot már átlagosan napi 2 órát nézik az előfizetők, itt ez a dolog egyre hangsúlyosabb).

2. Mindig újabb és újabb tartalmak jönnek, ami érdesek a számodra = több képernyő előtt töltött idő + hosszabb ideig tartó előfizetés.

3. Olyan algoritmus, ami mindig valami érdekeset ajánl számodra, illetve egy epizód végén már indítja is a következőt. (Ezzel termelve több pénzt, lásd első két pont)

4. FOMO-hatás (Fear of missing out = a valamiből való kimaradás félelme, bővebb magyarázat: itt.)  Kijön egy új izgalmas sorozat, mindenki erről beszél. Így neked is MUSZÁJ megnézned, mert lemaradsz másoktól, és nem fogsz tudni a diskurzusban részt venni. Mit eredményez ez? Még több Netflixen töltött időt, és még több bevételt az első két pont alapján a Netflixnek.

Így a négyes pontra ráfűzve szeretném hangsúlyozni ismételten a véleményem: Nem az a baj, hogy Netflixet nézel, hisz egy szuper platform a szórakozásra. A probléma ott kezdődik, ha elveszíted a kontrollt, és órákra a képernyő előtt ragadsz. Mert olyan izgalmasan ért véget az előző rész… már indítod (vagyis indul magától) a következő rész. Digitális minimalistaként ehhez a platformhoz is tudatosan állj hozzá, ehhez adok három támpontot:

1. Jelölj ki magadnak egy limitet, hogy mennyi részt nézel meg egy sorozatból hetente, ha rövidebb egy epizód akkor akár naponta. Továbbá, hogy heti maximum hány filmet szeretnél megnézni egy streaming oldalon. Én azt javaslom, hogy maximum 5-10 órát tölts streaming platformok nézésével hetente. Ez körülbelül 1 film + 3-5 db egy órás epizód egy sorozatból.

2. Spórolhatsz is, ha mondjuk negyed évenként cserélgeted az előfizetésed, egyszerre egy platformra fizetsz elő. így mindig az adott streaming platformon számodra érdekes tartalmakat tudod megnézni, nem „ég a pénz” 2-3-4 előfizetéssel. Ezzel el is értünk a harmadik ponthoz:

3. Olyan tartalmakat nézz, ami téged valóban érdekelnek. Ne érezd azt, hogy neked folyamatosan kismillió sorozathoz kell hozzáférésed legyen. Nem kell. Úgyse tudod még a katalógust se átnézni, nemhogy megnézni az összes feltöltött tartalmat. Törekedj inkább arra, hogy csak és kizárólag olyan dolgokat nézz, ami téged igazán érdekel. Kit érdekel, ha a fél világ a zombis sorozatról beszél, ha te rosszul vagy a zombis sorozatoktól?

 

 

 

Szólj hozzá!